نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

هرچه تعمیرکار در عیب یابی 206 تخصص بیشتری داشته باشد میتواند در زمان کوتاهتری تعمیرات را انجام دهد و در صورتی که قطعه ای نیاز به تعویض داشته باشد کار تعویض قطعات را با قطعات اصل و فابریک انجام خواهد داد. طبیعتا تا زمانی که خودرو شما دارای گارانتی می باشد (40 هزار کیلومتر یا 2 سال از زمان خرید) باید برای انجام سرویس های دوره ای به نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید، زیرا عدم انجام این کار موجب باطل شدن گارانتی ماشین شما می شود. از طرفی تقاضای بالای سمند در بازار خودروهای داخلی باعث شده است که خودروسازان داخلی به فکر ارتقای کیفیت بخش فنی آن بیافتند و تا حدودی بتوانند در این زمینه موفق باشند. قطعات خودرو هم عاملی مهم در ایجاد سر و صدا است. عمر مفید قطعات کیسه هوا (ایربگ) خودرو 10 سال بعد از نصب بر روی ماشین است. متاسفانه در ۲ سال اخیر کارخانه ایران خودرو جهت کاهش هزینه تولید اقدام به نصب باتری ۶۰ امپر روی سمند کرده است که از نظر اکثر کارشناسان توان لازم برای تجهیزات برقی این خودرو را تامین نمیکند. تولید سورن معمولی در سال ۱۳۸۸ متوقف شد و سمند سورن ELX با موتور EF7 روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت که قویتر و کممصرفتر از مدل قبلی است.

در سال ۱۳۷۲ مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران که زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود، ماموریت یافت تا پروژه طراحی و تولید خودرو ملی را آغاز کند. شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۹۵ نسخه توربوشارژ این محصول را که مجهز به موتور ملی توربوشارژ بود، به دست مشتریان رساند. سمند X7 اولین مدل خودرو ملی که در بازار به سمند معمولی معروف بود، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ در فهرست محصولات ایران خودرو قرار داشت. نکته 4: کلیه قطعات تعویض شده در تعمیراتی که به هزینه گارانتی انجام شده باشد، حداکثر تا پایان دوره گارانتی تحت پوشش گارانتی خواهد بود. گارانتی قطعات مصرفی خودرو سمند LX به چه صورت می باشد؟ طول دوره و شرایط گارانتی خودرو سمند LX ایران خودرو چیست؟ در دهه 80 شمسی این هاچبک خوشچهره اروپایی، یکی از مدرنترین خودروهای مونتاژی ایران بود اما این روزها دیگر کمتر کسی احساس خوبی از دیدن 206 در خیابانها دارد! پژو در نامگذاری مدلهایش، سبک خاصی دارد و از فرمول X0Y استفاده میکند. قطعات مصرفی به قطعاتی اطلاق می شود که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر بوده و به صورت عادی پس از گذشت مدتی محدود یا مقدار کارکرد مشخص مستهلک شده و باید تعویض شوند.

این خودرو موتور یکسانی با سمند X7، زانتیا ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX است و از لحاظ طول بدنه کشیدهتر از سمند معمولی است و فاصله محوری آن ۳۰ سانتیمتر افزایش پیدا کرده، به ویژه اینکه برای افزایش فضای پای سرنشیان عقب، ستون B آن کشیدهتر از ماشینهای معمولی است. گرافیک جدید چراغها، اضافه شدن باله به در صندوق عقب، دودی شدن شیشههای عقب، طرح جدید جلوپنجره و فرمان جدید از جمله تغییراتی است که به ظاهر سورن پلاس اضافه شده است. سمند سورن از لحاظ فنی تفاوت چندانی با مدلهای معمولی ندارد و عمده تغییرات آن به طراحی چراغها، جلوپنجره و سپر محدود میشود. در پاییز ۱۳۹۹، فیسلیفت جدیدی از این خودرو با نام سورن پلاس به بازار آمد که در حقیقت همان سورن ELX با موتور یورو ۵ و کروز کنترل است.

تغییرات دیگری که روی این خودرو صورت گرفته این است که چهره ایی اخمو به خودرو سمند سورن ELX داده است. سمند مانند پژو پارس روی پلتفرم X2000 پژو 405 طراحی شده است. پژو ۲۰۶ محصول سال ۱۹۹۸ فرانسه و یکی از پرفروشترین خودروهای پژو میباشد، این خودرو مجهز به سامانه مالتی پلکس است که در این سامانه، کلیه دستورهایی که راننده صادر میکند، به یک واحد مرکزی الکترونیکی (BSI) ارسال و از آن جا، فرمان لازم برای عملگر مربوط صادر میشود. با تولید سمند ال ایکس EF7 امکانات و تجهیزاتی به آن اضافه شد که در مدلهای قدیمی سمند ضعیف بوده یا به کار برده نشده بودند. امکانات رفاهی بیشتر و کابین جادارتر از جمله ویژگیهای بارز سمند سریر نسبت به مدل معمولی به شمار میآید. بر روی رانا در ابتدا قرار بود موتور ملی EF7 نصب گردد اما از زمان عرضه تا به حال همانند پژو 206 پیشرانه TU5/JP4 با 1587 سی سی حجم، 4 سیلندر با آرایش خطی بر روی ماشین رانا عرضه شده است و تفاوت آن با 206 صندوقدار در سیم کشی این دو ماشین است که رانا با توجه به سیستم برقی اش بعضا مشکلات برقی عدیدهای برایش پیش میآید. همچنین باید عمر باتری نصب شده روی خودرو بررسی شود .

برای رنت سمند بدون راننده می بایست چند روز قبل با شرکت رنت کنیم تماس بگیرید و خودرو را رزرو کنید، کرایه سمند حداقل ۳ روز می باشد و همچنین می توانید سمند ال ایکس را به صورت هفتگی، ماهیانه و سالیانه نیز اجاره کنید. برای رزرو سمند می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. نکته 1: در صورتی که قطعه مصرفی دارای ایراد کیفی باشد یا خرابی یک قطعه دیگر باعث ایراد در قطعه مصرفی شود، قطعه مصرفی نیز مشمول گارانتی می گردد. مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو حداکثر 5 ماه پس از تحویل خودرو و حداقل پیمایش 1000 کیلومتر جهت انجام سرویس اولیه الزامی می باشد و عدم مراجعه منجر به لغو گارانتی ماشین می شود. بنابر توصیه ایران خودرو، شما مالک خودرو سمند LX باید پس از هر بار پیمایش مسافت 10 هزار کیلومتر برای انجام سرویس های دوره ای به یکی از نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه نمایید. با این حال، سمند اولین خودرو ملی کشورمان است که از اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد خیابانهای ایران شد و تاکنون نیز در قالب مدلهای مختلف اما با تغییرات نه چندان گسترده به دست مشتریان ایرانی رسیده و در هر کوی و برزن این مملکت میتوان به راحتی نشانی از این خودرو پرطرفدار را یافت.

این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. در جدیدترین معاملات بازار خودرو، قیمت کوییک دنده ای ۱۴۰۱ نیز به ۲۱۹ میلیون رسیده است که نسبت به اول خرداد ماه ۵ میلیون ارزان شده است. قیمت کوییک اتوماتیک پلاس مدل ۹۹ نیز نسبت به اول ماه ۶ میلیون کاهش قیمت داشته است همچنین مشاهدات حاکی از آن است که کوییک اتوماتیک پلاس مدل ۱۴۰۰ با کاهش ۱۴ میلیونی به ۳۱۲ میلیون تومان رسیده است. در شرایط سخت مانند توقف های کوتاه و مکرر، ترافیک سنگین شهری، حرکت با دنده سنگین به مدت طولانی با دورهای بالا، اختلاف دمایی بیش از 45 درجه، استفاده از سوخت نامناسب، افزایش ناگهانی شتاب موتور (takeoff)، کاهش ناگهانی شتاب خودرو (دنده معکوس)، تعویض دنده در دور بالا و … تفاوت اکسلها و کاهش وزن خودرو از جمله تغییرات سمند SE نسبت به مدل LX هستند. پیشرانه این مدل نیز همان XU7 است که در سمند معمولی استفاده شده بود. کثیفی پمپ بنزین خودرو نیز عامل دیگری در ریپ زدن آن است که زمان تعویض آن سرویس های دوره ای (زمان تعویض روغن موتور و فیلترها) می باشد. نکته 2: خدمات گارانتی منوط به انجام سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس های دوره ای در طول زمان و مسافت ذکر شده در پایین می باشد.

سری نخست آن در دو تیپ GL و GLX با پیشرانههای کاربراتوری 1.6 لیتری و 2.0 لیتری عرضه میشد اما در نهایت هر دو نسخه در سال 1381 جای خود را به پیشرانه 1.8 لیتری انژکتوری XU7 دادند. این نسخه خودرو ملی نسبت به مدل گذشته، یعنی X7 دارای تفاوتهای ظاهری اندکی بود که شاخصترین آنها به تغییر سایز چراغهای عقب و گرافیک داخلی آنها مربوط میشد. 4. قسمت های تغییریافته بر روی خودرو توسط هنرکده ها، اموزشگاه های رانندگی، تعمیرگاه ها و سایز مراکز خدمات متفرقه، از گارانتی خارج خواهد شد. سمند LX EF7 (ال ایکس ای اف ۷)، محصول سدان خانوادگی سایز متوسط ایران خودرو و یکی از تولیدات پرفروش کمپانی ایران خودرو است. گروه ایران خودرو که در آن دوران پلتفرم پژو ۴۰۵ را به طور کامل از کمپانی فرانسوی پژو خریده بود، قصد داشت تا خودرویی اختصاصی با نشان خود تولید کند.

چه مواردی باعث ابطال گارانتی خودرو سمند LX می شود؟ تشک بادی داخل ماشین سمند یکی دیگر از محصولات فروشگاه اینتکس تهران می باشد که در سال 2017 تولید و روانه بازار گردیده است . قسمت کناری این محصول از جنس پی وی سی سه لایه می باشد که به مقاومت و کیفیت این تشک افزوده است . یکی از مهمترین آپشنهایی که محصولات ایران خودرو در هنگام خرید به همراه دارند کارت طلایی سه ستاره برای بهرهمندی از خدمات پس از فروش است. دلیل دوم: احتمالا فشار کمپرس از میزان مجاز کمتر می باشد پس ایراد را در مجموعه داخلی سیلندرها جست وجو کنید. نکته 1: هنگام مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو برای دریافت خدمات گارانتی و وارانتی همراه داشتن ایکو کارت (کارت گارانتی) الزامی می باشد. در این مطلب شرایط و جدول سرویس اولیه و سرویس های دوره ای خودرو سمند LX با موتور XU7 و EF7 همراه با جزئیات نگهداری و گارانتی اولیه این ماشین شرح داده شده است.

سمند سورن را میتوان اولین فیسلیفت خودروی ملی دانست که نخستین مرتبه در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و در سال ۱۳۸۶ روی خط تولید قرار گرفت. این محصول قرار بود به عنوان جانشین پیکان به دست مشتریان قشر متوسط رو به پایین برسد، اما با توجه به شرایط خاص بازار و تقاضای بالا برای این محصول، قیمت آن روز بهروز بالاتر رفت و طبق انتظار، پراید جای پیکان را گرفت و سمند به محصولی نسبتا لوکستر برای اقشار کارمند بدل شد. در بازار خرید و فروش ۲۰۶ ، یکی از عوامل تعیینکننده قیمت، موتور خودرو است. به همین دلیل نیز در این این مقاله سعی شده است تا به ثبت نام خودرو ۲۰۶ پرداخته شود و جزئیات بیشتری از آن شامل نحوه ورود و ثبت نام در سایت، شرایط و نحوه خرید و راهنمای مشاهده نتایج طرح های فروش عادی، فوق العاده و مشارکت در تولید عادی و حمایت از جوانی جمعیت ایران خودرو ارائه شود. گیربکس کوپل شده با پیشرانه خودرو دنا و دنا پلاس مشترک است و از نوع گیربکس BE3 است که ایران خودرو بر روی بسیاری از ماشینهای تولیدی خود تا به حال استفاده کرده است.

پژو پارس سال 1379 نخستین بار با نام پژو سفیر به صورت محدود وارد بازار شد سپس نام آن به پژو پرشیا تغییر پیدا کرد و در نهایت نام پژو پارس برای آن انتخاب شد و سالهاست که با این نام به فروش می رسد . سمند LX پرفروشترین و پرتیراژترین نسخه سمند است که طراحی آن از اسفند ۱۳۸۱ کلید خورد و در اردیبهشت ۱۳۸۳ نیز وارد بازار شد. سورن پلاس در داخل هم همچنان از همان داشبوردی استفاده میکند که چند سال پس از معرفی سورن اولیه، در نسخه ELX ارائه شد. سمند ال ایکس از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ با پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ به دست مشتریان ایرانی میرسید، تا آنکه پس از طراحی و ساخت موتور ملی، این خودرو در سال ۱۳۹۰ به پیشرانه EF7 بنزینی نیز مجهز شد و در حال حاضر تولید آن ادامه دارد. پایه های تعبیه شده برای این تشک بادی صندلی عقب سمند به گونه ای طراحی شده است تا بتواند به خوبی قسمت کف ماشین شما را پر کند و بتوانید استراحت لذت بخشی را بر روی این تشک بادی خودرو تجربه نمایید . پیکان حدود ۵ دهه روی خط تولید ایران ناسیونال و بعدها ایران خودرو قرار داشت و با وجود اینکه انگلیسیها آن را ساخته بودند، اما آنقدر با فرهنگ مردم ایران عجین شده بود که به عنوان یک خودرو ملی به آن نگاه میشد.

در حال حاظر کلیه مدل های سمند مجهز به 2 کیسه هوا و سیستم ترمز ABS می باشند. اگر از سالم بودن سنسورهای خودرو مطمئن هستید و خودروی سمند شما باز هم گاز هرز می خورد، بهتر است به سراغ آزمایش هوا کشیدن منیفولد بروید. اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد دارید این خودروی باکیفیت را برای خانواده خود تهیه کنید و به میزان کافی برای خرید نقدی آن سرمایه ندارید به کمک شرایط ویژهای که برای شما در نظر گرفتهایم میتوانید به صورت فوری، سمند ال ایکس EF7 را خریداری کنید. همزمان شرکت انگلیسی «فرست اتوموتیو»، محصول ویژهای بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ را برای شرکتی تایوانی طراحی کرده و توسعه داده بود.

یکی از معایب بزرگ خودروی دنا مربوط به کیفیت پایین متریال مورداستفاده سایت kiyankhodro در داشبورد است. یکی از ویژگیهای دنا پلاس هم سیستم قطع خودکار بنزین است. همچنین کامل ترین مجموعه لگو اسباب بازی ، بازی فکری و میز تحریر از جمله کالاهای مناسب کودک این فروشگاه میباشند. برخلاف پراید در هنگام تعویض لاین سریع، کمکها بازی زیادی ندارند و خودرو به یک پهلو نمیخوابد. در بخش ترمز این خودرو به نسبت تیپ دو برتریهایی دارد. از جمله امکانات بیشتر سمند LX EF7 نسبت به نسخه پیشین میتوان به وجود ترمز ضدقفل ABS، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، رینگهای آلومینیومی، صندلی برقی سرنشینان جلو، سنسور هشدار عقب و صندوق برقی اشاره کرد.