به گزارش « اخبار خودرو » یکی از اعضای ارشد تحریریه رو،مه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:
چندی پیش مسعود نیلی; این کارشناس اقتصادی درباره مشکلات مالی و زیست محیطی که کشور از آن رنج می برد، گفت: وجه مش، این مشکلات تداوم و افزایش مستمر آن است. از عدم تعادل آب، برق، بنزین و بودجه گرفته تا ارز، بازار کار و صندوق های بازنشستگی. این اقتصاددان معروف در بخشی از سخنان خود به حوزه خودرو نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه تصمیم گیران برای خودرو اهمیت زیادی قائل هستند اما بزرگترین مشکل ما در بازار خودرو است.
،وان اختلافات در بازار خودرو ایران «ناهماهنگی عرضه و تقاضا» و یکی از عوامل آن «ناهماهنگی در نحوه مصرف خودرو» است. در کشور ما خودرو از یک سو از یک «محصول مصرفی ناب» به «محصول سرمایه و ذخیره سازی» و از سوی دیگر به «ابزار کار» تبدیل شده است تا اینکه تعداد رانندگان اسنپ و تاپسی افزایش یافته است. . تعداد کارگران این صنعت به 1.5 برابر رسیده است و همین موضوع حساسیت موجود نسبت به تغییر قیمت بنزین را دوچندان کرده است.
سومین عدم تعادل در بخش خودرو «عدم تعادل قیمت» است که به سه حوزه «عدم تعادل قیمت کارخانه و بازار»، «عدم تعادل قیمتگذاری رایگان مواد اولیه معدنی و پلیمری و قیمتگذاری اجباری محصول نهایی» و «هزینه تمام شده» ت،یم میشود. – قیمت تمام شده. “بررسی ناهماهنگی قیمت فروش نهایی”، به ویژه از آنجایی که به گفته دکتر نیلی; سیستم تصمیم گیری ما اساساً مبتنی بر نارضایتی است و نمی تواند رفاه بیشتری را برای مردم فراهم کند، مگر اینکه مثلاً با تعیین قیمت فروش کارخانه ای خودروها به مدت 18 ماه به ،وان یک دستور (که فقط 10 درصد مصرف کنندگان واقعی به آن می رسند) ، نارضایتی را افزایش می دهد.
اما اگر سهم «تفاوت قیمت نهایی و قیمت فروش» را در وقوع چهارمین مغایرت عمده ی،ی «واریانس سود و زیان خودروسازان» در نظر بگیریم که به 70 درصد می رسد. ، پس ما نیز باید به موضوع بپردازیم. شناخت صورت های مالی شرکت های بزرگ خودروسازی. حداقل 30 درصد از تلفات انباشته 250 هماتیس به دلیل اختلاف پنجم است، ی،ی «اختلاف بین هزینه های سربار و هزینه های واقعی تولید». این مشکل تا حدودی مربوط به «عدم تعادل تعداد نیروی انس، با حجم تولید» است که خود ناشی از «عدم تعادل نیروهای متخصص در خط تولید با نیروهای غیرتخصصی مستقر در دستگاه اداری است. “
مورد ششم عدم تعادل شامل «عدم تعادل حجم زیاد تولید در مقایسه با حجم کم واردات» است که خود ناشی از عدم تعادل ارزی و همچنین انحصار بازار است. این انحصار میدان جدیدی هم پیدا کرد و آن «نارضایتی از حضور برندهای خارجی در صنعت و بازار خودروی ایران» به دلیل انحصارات چینی است.
موضوع هفتم «عدم تطابق مدیریت ،تی در شرکتهای بزرگ خودروسازی با مدیریت خصوصی در کارخانجات قطعات یدکی» است که منجر به ناهماهنگی نقدینگی در این صنعت به گردن قطعهسازان شد و سفارشهای آنها از خودروسازان به 100 رسید.
موضوع هشتم «عدم تطابق فناوری» در صنعت فناوری به دلیل تحریم ها و همچنین عدم تطابق سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه است که در میانگین جه، به رتبه سیزدهم رسیده و در نهایت منجر به عدم تطابق سطح نوسازی شده است. کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل با محصولات مشابه خارجی.
مشکل نهم «عدم تن، درآمد سرانه ایر، ها با قیمت خودروی اقتصادی باکیفیت، ایمن و مدرن» است که باعث شده خودروهایی که در کشورهای دیگر به ،وان خودروهای اقتصادی شناخته می شوند در کشور ما خودروهای لو، محسوب شوند. . لازم به ذکر است: ایر، ها حتی با در نظر گرفتن قیمت پایین بنزین (که یکی از شاخص های اصلی مح،ه درآمد سرانه است) در رتبه بندی جه، از نظر «درآمد سرانه» رتبه بسیار پایینی دارند.
در نهایت شاهد یک «نارضایتی اسقاط خودرو» هستیم که در دوران ممنوعیت واردات شش ساله متوقف شد و اکنون که آغاز شده است در بهترین حالت به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد رسید که در مقایسه با افزایش ۱۳ میلیون خودروی فرسوده، رقمی ناچیز است.
حرف آ، این است که این مشکلات مانند دیگر مشکلات اقتصاد کشور به هم پیوسته است و باید با هم و به شکلی پایدار حل شود، در حالی که صنعت خودرو با چالش بسیار بزرگ «بدبینی جامعه» مواجه است.
منبع: https://www.donyayek،dro.com/news/251920/%DB%B1%DB%B0-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86