اسقاط خودرو در کشور در سه بخش مسافری، تجاری و موتورسیکلت دنبال می شود. اگرچه در هر سه بخش نیاز مبرمی به نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده وجود دارد، اما امسال تنها بخش مسافربری توانست به اه، مورد نظر نزدیک شود. اما در بین خودروهای تجاری به نظر می رسد همان طور که انتظار می رود خودروهای قدیمی به مراکز اسقاط در کشور نرسند و روند اسقاط به کندی پیش می رود. ستاد نوسازی اخیرا اعلام شد؛ تمامی کامیون های وارداتی که مالک آنها دارای کارت هوشمند یا فاقد کارت هوشمند هستند با ،ید 4.5 گواهی اسقاط به ارزش 270 میلیون تومان ثبت نام می شوند. این در حالی است که قرار بود دارندگان کارت هوشمند 5 درصد از ارزش کامیون را برای دریافت پلاک بپردازند. اکنون رئیس انجمن مراکز سقط جنین در کشور معتقد است که این تصمیم پس از 6 ماه اتخاذ شد و مراکز سقط جنین با 6 ماه تاخیر و متحمل هزینه های هنگفتی در این بخش شدند.
عدم گواهی سقط جنین در اسفند 1402 هجری قمری; چالش واردات تجاری
محمود مشادی شریف در گفت و گو با خبرنگار دنیای خودرو اظهار داشت: اسقاط خودروهای تجاری تا پایان سال گذشته روند خوبی داشت اما در اسفند ماه دچار شوک جدی شد و گفته شد گواهی اسقاط کامیون های بند 3. از ماده 30 در حال حاضر استفاده می شود و به جای آن همان 5 درصد هزینه به شما پرداخت می شود.
محمود مشهدی شریف در این باره توضیح داد: به ،وان مثال قیمت گمرک کامیون یا تراکتور وارداتی 5 میلیارد تومان است که 5 درصد آن معادل 250 میلیون تومان است و در صورت عدم وجود گواهی ابطال اعمال می شود در عوض با پرداخت 5 درصد حقوق گمرکی مجوز شماره گذاری می گیرند.
وی افزود: در اسفند 1402 هجری شمسی تعداد گواهی اسقاط زیاد نبود، اما تقاضا برای واردات کامیون های فرسوده زیاد بود که این امر باعث افزایش تقاضا برای گواهی اسقاط شد. از این رو ستاد نوسازی ناوگان تصمیم گرفت از گواهینامه استفاده موقت نکند و برای 5 درصد اقدام کند.
تناقض در بخش تجاری آیین نامه اجرایی سقط جنین
مشهدی شریف ادامه داد: در این زمینه شاهد تصویب آیین نامه اجرایی ماده 10 بودیم که در 7 اسفند 1402 ابلاغ شد. وی تصریح کرد: در ماده 10 این آیین نامه مغایرت هایی وجود دارد. از یک طرف در ج،ی ارزش گواهینامه را اعلام کرد که بر اساس آن مدل های دارای طبقه بندی انرژی E، F و G که قیمت آنها از 50 هزار یورو فراتر می رود، باید 12 گواهینامه قراضه ،یداری کنند. به خودروهایی که دو سال عمر دارند 25 درصد اضافه کنید و تعداد گواهینامه های مورد نیاز شما 15 صفحه می شود اگر تا 5 سال کارکرد دارند 50 درصد اضافه کنید و به 17 گواهینامه می رسید.
وی افزود: تعداد این 17 گواهینامه در تبصره 4 پلاک عمومی به 25 درصد می رسد. این به این دلیل است که همه این نقاشی ها عمومی هستند. بنابراین محدودیت تعداد گواهینامه برای خودروها بی م،ی است و باید از ابتدا همان 25 درصد تعیین می شد. اما به نظر می رسد در تدوین این آیین نامه دقت لازم را نداشته اند و هدفشان چیز دیگری بوده است.»
تایید 4.5 گواهینامه به جای پرداخت 5% ارزش گمرکی
رئیس مرکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور ادامه داد: این اختلاف باعث شد کار به معاونت حقوقی و، صنعت و ریاست جمهوری ارجاع شود و در نهایت پس از 6 ماه جنجال ستاد نوسازی اعلام کرد که این خودروها باید گواهینامه 4.5 بگیرند، در حالی که ما پیشنهاد داده بودیم که این اعداد بسته به شرایط متفاوت است، مثلاً اگر گواهینامه 25 درصدی داشته باشیم، آن را می گیرند و مابقی را می پردازند درصد خودروهای اسقاط شده 250 میلیون تومان می شود سپس 25 درصد آن گواهی اسقاط و 75 درصد نقدا پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه رئیس ستاد این کار را انجام نداده و به همان 4.5 گواهینامه بسنده کرده است.
وی همچنین گفت: در این خصوص متاسفانه محل صدور گواهی مصرف ۶ ماه به تاخیر افتاد. مراکز سقط جنین نیز برای این وضعیت هزینه زیادی پرداخت ،د. اگر این مراکز بخواهند از شر اتوبوس خلاص شوند باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کنند.
وی ادامه داد: وقتی گواهی اسقاط ممنوع می شود، دیگر ،ی نمی خواهد خودروهای دیزلی را اسقاط کند. به همین دلیل تعداد خودروهای اسقاط شده در کمتر از 6 ماه امسال به 150 هزار دستگاه رسید، در حالی که در مورد گازوئیل این تعداد به کمتر از 10 هزار دستگاه رسید. اتوبوس ها، مینی بوس ها و کامیون ها بسیار کمتر از خودروهای سواری دفع می شوند.
قیمت ناچیز اسقاط خودروهای سنگین و سهم گازوئیل از اسقاط 10 درصد است.
مشهدی شریف همچنین گفت: ج، معادل سازی من،ی برای کامیون ها وجود ندارد. به ،وان مثال نمی توان یک کامیون من، کار در بازار را با قیمت کمتر از 2 میلیارد تومان ،یداری کرد، اما تعداد گواهی اسقاط این خودرو در نهایت به 20 عدد می رسد که به طور میانگین قیمت این خودرو را افزایش می دهد. 60 میلیون تومان. به 1.2 میلیارد تومان و حاضر نیست از شر این خودروها خلاص شود.»
وی گفت: متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف هستیم اولاً به دلیل عدم تمایل به استفاده از گواهینامه گازوئیل و ث،اً به دلیل مقرراتی که نوشته شده و مطابق با قیمت روز بازار نیست و بازار به آن توجهی نکرده است. آنها.»
به گفته مشهدی شریف، تا هفتم شهریور ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس، هزار مینیبوس و ۶۵۰ دستگاه خودروی دیزلی دیگر کنسل شدهاند. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در پایان گفت: بنابراین 90 درصد سوابق اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.
منبع: https://www.donyayek،dro.com/news/250685/%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%DB%B4-%DB%B5-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF