پشت صحنه عدم واردات خودروهای فرسوده/صدای قالیباف

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با توجه به تصویب و تصویب قانون واردات خودروهای فرسوده در شورای اسلامی، انتظارات برای تسهیل در تهیه این خودروها و تاثیر مثبت آنها بر بازار خودرو در کشور افزایش یافته است. به دلیل عدم اقدام ،ت در تدوین آیین نامه مربوطه، واردات این خودروها اجرایی نشد.

وضعیت فعلی و مقایسه با واردات قطعات خودرو

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس چندی پیش با انتقاد از سیاست های ،ت در این زمینه اظهار داشت: در حالی که حدود 8 میلیارد دلار برای واردات لوازم یدکی خودرو به ویژه مونتاژکاران در نظر گرفته شده است، واردات خودروهای فرسوده به دلیل کمبود بودجه ممنوع است. می توانستیم بین 80 تا 100 هزار دلار خودرو با میانگین قیمت 10 تا 12 تخصیص دهیم. هزار دلار به بازار بیاوریم.

به جای اختصاص یک میلیارد دلار برای آیفون، قانون واردات خودروهای فرسوده را اجرا ،د

به عبارت دیگر در حالی که عملکرد واردات خودروهای نو حدود 30 هزار دستگاه بوده است، اما اگر یک میلیارد دلار از سهم ارزی کشور برای اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده تخصیص داده می شد، در سال گذشته حدود 100 هزار دستگاه خودرو فروخته می شد. . بازاری که اثرات ضد تورمی آشکاری داشت و نشان می‌داد در این شرایط می‌توانست افزایش قیمت خودروهای داخلی را در شرایط کمتری اجرا کند و اعتماد عمومی به ،ت از این طریق خدشه‌دار نشود.
این موارد در شرایطی است که ،ت به طور جدی به دنبال واردات آیفون های لو، است و طبق بررسی های انجام شده تا سقف یک میلیارد دلار ارز باید به این حوزه اختصاص یابد و این میزان ارز به کمتر از 10 درصد اختصاص دارد. مصرف کنندگان جهان بازار تلفن همراه. با جمع بندی اولویت واردات خودروهای فرسوده یا آیفون به راحتی متوجه می شویم که ،ت با توجه به محدودیت منابع ارزی طی سه ماه گذشته می توانست تصمیم بهینه تری اتخاذ کند.

مزایای واردات خودروهای دست دوم

واردات خودروهای دست دوم نه تنها با کاهش آلودگی هوا، بلکه با ایجاد رقابت در بازار خودرو به بهبود کیفیت و کاهش قیمت کمک می کند. این اقدام می تواند نقش مهمی در کاهش وابستگی به شرکت های مونتاژ محلی و افزایش تنوع و انتخاب های موجود برای مصرف کنندگان داشته باشد.

دو سال پیش مجلس نمایندگان واردات خودروهای فرسوده را تصویب کرد، اما ،ت به دلایل مختلف از اجرای این قانون خودداری کرد. عدم اجرا به گفته قالیباف به دلیل تمایل به جلوگیری از رقابت در بازار و حفظ منافع گروه های خاص است.

وی گفت: چگونه سالانه بیش از 8 میلیارد دلار لوازم یدکی وارد می کنیم و می گویند خودروهای فرسوده وارد کنیم; “بدون پول”؟!! این به این دلیل است که اجازه رقابت درخواست نشده است.

با توجه به شرایط کنونی، بدیهی است که برای تسهیل واردات خودروهای فرسوده نیاز به تغییر مسیرهای اجرایی و سیاست های ،ت وجود دارد و این اقدام می تواند نقش عمده ای در بهبود شرایط بازار خودرو، افزایش رقابت و در نهایت بهبود آن داشته باشد. کیفیت خودروهای داخل کشور اجرای این قانون نه تنها به نفع مصرف کنندگان نیست، بلکه به نفع کل اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/+

منبع: https://tn.ai/3206369