بسترهای اینترنتی با همکاری سازمان توسعه تجارت الکترونیک شرایطی را برای دلالان خودرو فراهم می کند تا بسیاری از موارد مهم در انجام معامله از جمله سلامت مالک، سلامت خودرو، تخلفات، سابقه تصادف و … را استعلام کنند. ، از پایگاه داده فراگا در یک محیط امن تر
تجارت الکترونیک خودرو نیازمند شفافیت و ایجاد اعتماد است
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در مراسم رونمایی از معاملات خودرو در بسترهای بخش خصوصی گفت: دو اقدام ارزشمند انجام شده که هر کدام بیش از یک سال سابقه پیگیری دارند. معاملات تجاری کشور در حوزه های مختلفی مطرح است که مهم ترین آن خودروسازی کشور است که سالانه به طور متوسط بین شش تا هفت میلیون پلاک تعویض می شود و بیشتر از این، خود معاملات هستند که بیش از این
وی بیان کرد: تجارت الکترونیک در حوزه خودرو در کشور نیازمند شفاف سازی و اعتمادسازی است که مهم ترین عوامل مرتبط با معامله در بسترهای تجارت الکترونیک را برای هر دو طرف معامله فراهم می کند. شفاف، به این م،ا وقتی شخصی معامله ای انجام می دهد، از موضوع معامله که همان خودرو است، آگاهی کامل دارد. به عبارت دیگر مواردی مانند احراز مالکیت وسیله نقلیه، تعیین وضعیت بدون ذخیره یا بدهی خودرو، اطلاعات ثبت اسناد و … در این ،مت مشخص می شود. اعتماد نیز از این جنبه خواهد بود که هر دو طرف معامله مطمئن باشند که در آینده هیچ گونه اقدام قانونی از قبیل جعل امضا، مالکیت وسیله نقلیه و غیره از طرف هر دو طرف معامله صورت نخواهد گرفت.
کلهادوزان با بیان اینکه کارهای فشرده زیادی انجام شده و جلسات زیادی برگزار شده است، گفت: اگرچه هماهنگی بین دستگاه های مختلف کار سختی بود اما با تلاش همکاران فراغه و معاونت راهبردی قوه قضاییه این کار به سرانجام رسید. . نتیجه جلسات این بود که پاییز سال گذشته آیین نامه مصوب و نحوه اجرا نهایی و در پایان سال گذشته ابلاغ شد.
بر اساس این آیین نامه، مرکز توسعه تجارت الکترونیک فراخو، را اعلام کرد و از پلتفرم های بخش خصوصی که مایل به ورود به حوزه معاملات خودرو هستند، دعوت به کار کرد.
فعالیت این پلتفرم ها انحصاری نخواهد بود
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: در ابتدای کار 9 شرکت درخواست اولیه خود را برای ما ارسال ،د. البته متعاقباً درخواست هایی دریافت کردیم که در دستور کار قرار گرفت. از بین این 9 شرکت، دو شرکت تست های مربوطه را پشت سر گذاشته اند و امروز اعلام رسمی آغاز به کار این پلتفرم ها اعلام می شود.
همچنین مابقی شرکت هایی که کار اولیه را آغاز کرده اند و به تدریج تست های اولیه را پشت سر گذاشته اند می توانند وارد بازار شده و بستر را برای ثبت معاملات خودرو فراهم کنند.
وی تصریح کرد: فعالیت این پلتفرم ها به هیچ ،وان انحصاری نخواهد بود و محدودیتی برای ورود شرکت های جدید وجود ندارد. شرکتهای فعال در این زمینه کاملاً با رویکرد بخش خصوصی فعالیت میکنند و هیچ تعهدی برای مشتریان برای انجام معاملات خود از این طریق وجود ندارد.
به عبارت دیگر، اگر عدهای بخواهند تراکنشهای مربوط به خودروی خود را به روش سنتی انجام دهند، ا،ام قانونی برای ثبت تراکنشها از طریق این پلتفرمها وجود ندارد، اما کار از طریق بسترهای تجارت الکترونیک شفاف، آسانتر و ایمنتر است. این در حالی است که فعالیت پلتفرم های تجارت الکترونیک در حوزه معاملات خودرو منافاتی با فعالیت پلتفرم های تبلیغات خودرو ندارد.
تلاش برای رشد معاملات آنلاین و الکترونیک خودرو
همانطور که رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: در سطح فنی و حقوقی در بسترها تلاش شده است تا با همفکری همه کارشناسان، ذینفعان و نهادهای ذیربط ضمانت های لازم برای مردم ایجاد شود. کلهادوزان زغال ابراز امیدواری کرد که به زودی علاوه بر این دو شرکت شاهد حضور حداقل 9 تا 10 پلتفرم دیگر باشیم و این پلتفرم ها نوآوری های جدیدی در حوزه بازار الکترونیک داشته باشند.
وی تاکید کرد: این بازار ظرفیت قوی برای رشد و نوآوری دارد. از سوی دیگر تقاضا و نیاز مردم بهره مندی از این خدمات و خدمات بخش خصوصی است. امیدوارم در دو سه سال آینده، بازار معاملات آنلاین و الکترونیک خودرو به یکی از بازارهای اصلی و پیشرو در بخش تجارت الکترونیک در کشور تبدیل شود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: هنر ،ت این است که موانع پیش روی شرکت های تجارت الکترونیک را برطرف کند تا این شرکت ها بتوانند در این بازار به فعالیت خود ادامه دهند. ما معتقدیم که این کار به نفع همه مردم است. به عبارت دیگر، هرجا ،ت از کارآفرینی فاصله بگیرد و به سمت مسئولیت سیاست گذاری و نظارت برود، بخش خصوصی قادر به انجام عملیات اجرایی و تجاری خواهد بود که قطعاً به نفع کشور و مردم خواهد بود.
این مسئول در پایان گفت: برنامه این مرکز برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور رسیدن به 9 هزار فروشگاه است. در حال حاضر 3200 همت داریم و قرار است در پایان برنامه هفتم به 9000 همات (سه برابر مقدار فعلی) برسیم. این عدد محقق نمی شود مگر اینکه بتو،م بازارهایی را که به طور سنتی مدیریت می شدند و فضایی برای تجارت الکترونیک در آنها وجود ندارد (مانند بازار خودرو، بازار مسکن، بازار محصولات کشاورزی و …) فعال کنیم.
منبع: https://www.donyayek،dro.com/news/250589/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA