به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، در حالی که سیاستگذار طی چهار دهه گذشته راه های مختلفی را برای غلبه بر زیان خودروسازان و پاسخگویی به نیازهای واقعی بازار خودرو انجام داد، در نهایت در قیمت گذاری و اجباری با بن بست مواجه شد. عرضه اطلاعات جدید از وضعیت صنعت و خودرو راه حل سازش برای غلبه بر این بحران است.
شرکت ایران خودرو به ،وان بزرگترین خودروساز کشور در حال حاضر پس از 1.5 سال سرانجام طرح پیش فروش خودروهای خود را اجرا کرد و مراحل ثبت نام اولیه تا اعلام نتایج نهایی طی فرآیندی که حدوداً به طول انجامید انجام شد. 25 روز؛ انتقادات شرکت کنندگان در مورد حجم عرضه و تقاضا چندین سال است که در صنعت خودرو و نیازهای بازار تکرار می شود، اما به نظر می رسد هیچ عزمی جزمی برای پایان دادن به این داستان دو ضرر وجود ندارد.
از دست دادن این داستان دو طرفه یا بهتر است بگوییم بازی، هم برای مصرف کنندگان و هم برای تولیدکنندگان گران تمام می شود، زیرا مک،زم فروش خودرو توسط خودروسازان در چارچوبی اجباری به گونه ای انجام می شود که به نفع مصرف کننده واقعی نباشد. خودروساز با بهرهگیری از قیمتهای کارخانه، نمیتواند هزینه و سود را متعادل کند و برای بهبود کمی و کیفی به آن تکیه کند.
اما برندگان واقعی پروژه های فروش خودرو در ایران چه ،، هستند؟ آیا همانطور که در روزهای اخیر از اعطای وام بانک ها برای شرکت در قرعه کشی ایران خودرو خبر داده شد، بانک ها بزرگترین برنده این بازی هستند؟! آیا بازار خودروهای سفارشی سهامداران دیگری ندارد؟
آمار نشان می دهد؛ در آ،ین طرح مجموعا 3 میلیون و 288 هزار و 964 نفر برای شرکت در قرعه کشی در سایت ایران خودرو ثبت نام ،د اما بر اساس ظرفیت اعلام شده از سوی این شرکت در خصوص برنامه تولید ی،اله، در نهایت 117 هزار نفر 200 متقاضی در تمامی طرح ها، خودروهای معمولی و کارکرده ثبت نام ،د.
سود 2.5برابری نمایندگی ها در مقایسه با خودروسازان
در واقع از مجموع متقاضی، که در حساب خود برای شرکت در قرعه کشی پول رزرو کرده اند، 4 درصد با بلیت ،ید خودرو از قرعه کشی خارج شده اند و 96 درصد متقاضیان نتوانسته اند از مزایای قرعه کشی استفاده کنند. ماشین به قیمت کارخانه
جذب قیمت مهمترین و شاید اولین انگیزه ثبت نام در طرح های پیش فروش خودروسازان است، اما اگر بخواهیم به سوالات مطرح شده در ابتدای گزارش پاسخ دهیم که «برندگان واقعی ثبت نام ایران خودرو چه ،، هستند؟» ، پاسخ کمی واضح تر می شود. مابه التفاوت قیمت خودروهای کارخانه ای و بازار بیشترین سود را برای ،، دارد که باید در حساب خود ثبت نام کنند و وجهی را نگه دارند و با توجه به نقدینگی بالا، در صورت بازگشت سرمایه خود حساب باز کرده اند با استفاده از چندین کد ملی به طور همزمان ثبت نام کنید که شانس برنده شدن در قرعه کشی را افزایش می دهد.
بررسی ج، قیمت خودرو بر اساس رده قیمتی مصوب (کارخانه ای) و قیمت بازار موید این ادعاست. اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گاهی به 400 میلیون تومان هم می رسد، پس چه ،، جز دلالان و تجار مردم را به این قرعه کشی بزرگ جذب می کنند؟
سودآوری واسطه ها در این بازار به حدی رسیده است که بررسی صورت های مالی خودروسازان داخلی گاهی حکایت از چندین برابر شدن سود واسطه ها نسبت به کل درآمد خودروسازان داشت، به طوری که بررسی صورت های مالی صورت های شرکت ایران خودرو برای سال 2019 و مقایسه قیمت آنها با چهار محصول پرفروش بازار در اینفوگرافیک زیر نشان داده شده است که نشان می دهد معامله گران بیشتر از صنعتگران سود می برند.
این مشکل با افزایش تفاوت نرخ فروش خودروسازان و قیمت ها در بازار، در واقع نگاهی به آگهی های فروش فراوان در سایت های فروش آنلاین که بلافاصله پس از اعلام نتایج اعلام می شود، در حال افزایش است. قرعه کشی خودرو نشان دهنده ش،ت سیاست های نظارتی برای فروش محصولات به مصرف کننده واقعی و کارگزاران تخفیف است.
در کمتر از 2 ساعتی پس از اعلام نتایج قرعه کشی نقل و انتقالات، ررا از بازار سیاه ناپدید شد
در زمان نگارش این گزارش تنها چند ساعت از اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو می گذرد و تبلیغات فروش تبدیل خودرو آغاز شده و خودروی ررا به ،وان مدل جدید در حال ،ید و فروش است. شرکت ایران خودرو در این طرح با سود 250 تا 350 میلیون تومان روی پلت فرم های فروش خودرو؛ البته این اولین بار نیست که چند ساعت پس از اعلام نتایج قرعه کشی خودروسازان، حواله های پولی با قیمت های نجومی از بازار سیاه بیرون می آید و این واسطه بلافاصله می تواند سرمایه ای را که در این قرعه کشی سپرده است دو برابر کند. قرعه کشی در عرض چند روز اما مصرف کننده واقعی دستش خالی می ماند تا در نهایت به بازار آزاد برود تا نیازهایش را برآورده کند.
اگرچه سالهاست که سناریوهای مختلفی از سوی دیدگاههای مختلف اقتصادی در کشور به،وان نسخهای از این درد نوشته میشود، اما نهاد سیاستگذاری صنعتی و بازاری کشور همچنان درگیر تخلیه بوروکراسیهایی مانند هیأت رقابت، ستاد تنظیم بازار و… است. ، بنابراین تولید … پروژه های فروش خودروسازان ایر، برای صنعت غیرقابل دفاع و برای مصرف کننده رضایت بخش نیست.
مبا، کالا؛ راهی میانه برای فرار از دره مرگ اتومبیل
در این زمینه مرکز پژوهش های شورای اسلامی راهکاری را برای عرضه خودرو در بورس کالا به ،وان راهکاری سازشکارانه در شرایط کنونی بازار پیشنهاد کرد تا بخشی از ضرر مردم و خودروسازان در این سازوکار از بین نرود. اما در نهایت این بازار است که راه حل بلندمدت صنعت خودرو ایران را تعیین می کند که باید در انتشارات اقتصادی به آن پرداخت.
گزارش مرکز تحقیقات تأیید می کند که روش قیمت گذاری تأثیرات زیادی بر صنعت خودرو داشته است، به گونه ای که علیرغم مشکلات ناشی از تحریم ها و ناکارآمدی خودروسازان، تا پایان اسفند ماه 1401 هجری شمسی، زیان وارد شده و کل سرمایه شرکت های خودروسازی به پایان رسیده است. دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به بیش از 130 هزار میلیارد تومان رسیده بودند. اگرچه مسئولیت قیمت گذاری از سال 1396 تاکنون چندین بار بین شورای رقابت و نهادهای دیگر از جمله ستاد تنظیم بازار تغییر کرده است، اما این تغییر نهادی نه تنها باعث بهبود وضعیت نشد، بلکه وضعیت را بدتر کرد.
این شیوه قیمتگذاری خودرو در دهه گذشته توسط هیات رقابت و سازمان تنظیم مقررات بازار علاوه بر زیاندهی به این دو شرکت و تشدید اختلاف قیمت فروش کارخانه با قیمت بازار، موجب ایجاد رانت برای افرادی شده است که میتوانند ،ید کنند. خودروهای این دو شرکت
از سوی دیگر به دلیل تاثیر اجتماعی زیاد محصولات خودروسازان و فشارهای اجتماعی و سیاسی ناشی از گر،، هیات رقابت و ستاد تنظیم بازار معمولا قیمت خودرو را تعدیل نمی کنند و در این بین عرضه کاهش می یابد. فروش خودرو در بورس کالا به ،وان راهکاری برای غلبه بر وضعیتی که به نظر می رسد؛ ایجاد بازار متعادل برای فروش خودرو در بورس که نوسان نداشته باشد، نیازمند عرضه ثابت، منظم و قابل پیش بینی خودرو است.
با ایجاد محدودیت هایی مانند مالیات بر فروش خودروهای ،یداری شده در بورس کالا برای سال اول، می توان تقاضا را تا حدودی کنترل کرد و در جهت پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه هدایت کرد که در صورت ثبات اقتصادی، بازار ارز و عرضه منظم و باثبات خودرو علاوه بر کاهش قیمت کشف شده در بورس، قیمت بازار نیز کاهش می یابد و در نتیجه تقاضای سفته بازی کاهش می یابد.
بررسی های مرکز پژوهش های شورا نشان داد که فروش خودرو در بورس کالا نیز اثری از خود بر جای گذاشته است، به طوری که در بازه زم، 8 اردیبهشت 1300 تا 28 دی ماه 1301، حدود 34 هزار و 816 دستگاه خودرو به ارزش 195 هزار میلیارد تومان در بورس کالا فروخته شده است. مبا، کنید. این امر از یک سو به نفع مصرف کنندگان بود به طوری که در مجموع 4.4 هزار میلیارد تومان با قیمت ارزان تر از قیمت بازار خودرو ،یداری ،د و از سوی دیگر تولیدکنندگان تا حدودی از فشار اجباری رهایی یافتند. قیمت گذاری 6 هزار میلیارد تومان بیشتر از قیمت مصوب به دست آورد.
همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، روند قیمت خودرو پس از عرضه این محصول در بورس روندی نزولی را طی کرده است که پاسخی است به انتقاداتی مبنی بر احتمال افزایش قیمت خودرو پس از عرضه در بورس. بازار سهام
مجتبی ری دهقی، پژوهشگر صنعت
انتهای پیام/+
منبع: https://tn.ai/3155442