بسیاری از رانندگان نگران صدای چرخ های خودرو در هنگام حرکت و چرخش هستند. در حالی که برخی صداها طبیعی هستند، برخی دیگر ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی باشد که باید بررسی شوند. در این آموزش به علل مختلف این صداها، نحوه شناسایی و رفع آنها می پردازیم. عملکرد نرم و بی صدا وسیله نقلیه شما برای ایمنی و راحتی شما بسیار مهم است.امداد خودرو شیراز ابراهیمی برای رفع تمامی مشکلات فنی خودروی شما بصورت شبانه روزی با خدمات یدک کش و مک،ک موبایل با شما
شنیدن صداهای عجیب و غریب از چرخ های ماشین شما می تواند آزار دهنده باشد. درک دلایل اصلی این صداها برای حفظ عملکرد خودرو و جلوگیری از هرگونه آسیب بسیار مهم است. هدف از این مقاله بررسی شایع ترین علل صدای چرخ خودرو در هنگام رانندگی و چرخش و همچنین روش های تشخیصی و راهکارهای رفع این مشکلات می باشد.
علل متداول ،زش چرخ جلو هنگام چرخش
1. یاتاقان چرخ فرسوده یا آسیب دیده
یکی از رایج ترین منابع صدای چرخ ها فرسوده یا ش،تگی یاتاقان های چرخ است. این بلبرینگ ها به چرخ ها اجازه می دهد تا به آرامی بچرخند و وزن خودرو را تحمل کنند. با گذشت زمان ممکن است فرسوده شوند
علائم ،ابی بلبرینگ چرخ عبارتند از:
- این صدای جیغ یا جیغ است که با افزایش سرعت بلندتر می شود
- . چرخش ممکن است صدا را افزایش دهد.
- ،زش فرمان
راه حل: یاتاقان های چرخ فرسوده یا ش،ته را تعویض کنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به سیستم تعلیق، این مشکل باید در اسرع وقت برطرف شود تا این مشکل بررسی و برطرف شود. تعمیرکار حرفه ای موبایل در شیراز تماس می گیرد
2. مشکلات ترمز.
اجزای ترمز احتمالاً باعث صدای جیغ چرخ می شوند. صداهای رایج ترمز عبارتند از: جیغ، ساییدن و کلیک ،.
علل صدای ترمز
- لنت ترمز فرسوده
- مشکلات روتور ترمز: روتورهای ترمز (بخشی از سیستم ترمز. روتور یک دیسک ف،ی مسطح و دایرهای است که در حین حرکت ماشین مانند چرخ میچرخد. وقتی میخواهید ماشین خود را متوقف کنید، قطعات خاصی به نام لنت ترمز روی روتور فشار میآورند. اصطکاک بین آنها باعث کاهش سرعت خودرو در هنگام ترمز می شود، بنابراین ممکن است … چرخ های خمیده یا ش،ته صدای جیر جیر می دهند.)
- راه حل: شل یا گیر ، کالیپرهای ترمز.
- لنت ها و روتورهای فرسوده ترمز را بازرسی و تعویض کنید.
- مطمئن شوید که کالیپرهای ترمز سفت شده اند و به درستی کار می کنند.
3. مشکلات تایر
،تیک ها بخش حیاتی خودرو شما هستند و مشکلات مختلف می تواند باعث ایجاد صدا در هنگام رانندگی شود.
صدای رایج مرتبط با ،تیک ها
- سایش ناهموار ،تیک
- مشکلات آج ،تیک
- بشقاب پرنده ها
راه حل:
- ،تیک های خود را به طور مرتب از نظر سایش و آسیب بررسی کنید.
- ،تیک های خود را طبق توصیه سازنده بچرخ،د و متعادل کنید.
- هر گونه جسم خارجی که در آج ،تیک گیر کرده است را بردارید.
4. سیستم تعلیق و اجزای فرمان
ثبات و هندلینگ وسیله نقلیه شما به شدت تحت تأثیر سیستم تعلیق و فرمان آن است. مشکلات در این سیستم ها می تواند صداهای مختلفی تولید کند.
صدای سیستم تعلیق و فرمان:
- مفاصل توپ فرسوده
- مشکل در استارت و کمک فنر
- انتهای میله کراوات
راه حل:
- سیستم تعلیق فرسوده و اجزای فرمان را به طور منظم بازرسی و تعویض کنید.
- برای کاهش سایش و خستگی، قطعات متحرک را به درستی روغن کاری کنید.
5. مشکلات مربوط به CV و جزئیات آن
اتصالات CV و مفاصل CV (اتصالات CV یا اتصالات با سرعت ثابت) اتصالات انعطاف پذیری هستند که محورهای محرک را به پیشرانه و چرخ ها متصل می کنند. انتقال سرعت ثابت، در حالی که سیستم تعلیق برای حرکت بالا و پایین تنظیم می شود و انتقال نیرو از موتور به چرخ ها بسیار مهم است و مشکلات در این ،مت ها می تواند صدای فوق العاده ای ایجاد کند.
جفت محوری صداها بیوگرافی
- ارتباط CV فرسوده یا ش،ته
- محور آسیب دیده
راه حل:
- اتصالات و شفت های CV فرسوده یا ش،ته را جایگزین کنید.
- اطمینان حاصل کنید که کفش های محافظ مفاصل CV دست نخورده باشند و چربی نشت نکنند.
6. مسائل مربوط به تراز و تعادل چرخ ها.
تراز نامن، چرخ ها می تواند منجر به سایش ناهموار ،تیک و سایر مشکلات شود.
علائم مرتبط با مشکلات تعادل عبارتند از:
- سایش ناهموار ،تیک
- ،زش فرمان
راه حل:
- به طور دوره ای تراز و تعادل چرخ را بررسی کنید.
- برای اطمینان از سایش تایر و سواری نرم، مشکلات تراز را اصلاح کنید.
- تشخیص صدای چرخ
تشخیص صحیح برای تعیین علت اصلی صدای چرخ
در اینجا چند راه برای کمک به شما در تشخیص مشکل وجود دارد:
1. از نزدیک گوش کنید.
به نوع صدا و زمان وقوع آن دقت کنید. صداهای مختلف می تواند مشکلات مختلفی را نشان دهد:
صداهای سنگ زنی اغلب با مشکلات ترمز یا بلبرینگ همراه است.
صداهای تق تق: به طور کلی نشان دهنده مشکل ،تیک یا تراز است.
صدای کلیک ،: ممکن است نشان دهنده مشکل در اتصال CV یا کالیپر ترمز باشد.
2. یک بازرسی بصری انجام دهید.
چرخ ها، ،تیک ها و اجزای قابل مشاهده را از نظر سایش و آسیب بررسی کنید. به موارد زیر توجه کنید:
سایش و آسیب نامن، ،تیک.
قطعات ترمز آسیب دیده یا شل شده اند.
نشتی یا آسیب به قطعات تعلیق.
3. عملکرد چرخ را بررسی کنید.
وسیله نقلیه را جک بزنید و از جک چرخ برای تست عملکرد چرخ استفاده کنید. سایش قطعات تعلیق یا بلبرینگ را می توان با بازی بیش از حد نشان داد.
4. یک تست درایو بگیرید
سعی کنید ماشین را رانندگی کنید تا از زمان و مکان وقوع صدا اطمینان حاصل کنید. به نحوه تغییر صدا در هنگام شتاب گیری، ترمزگیری یا پیچیدن توجه کنید.
5. از ابزارهای تشخیصی استفاده کنید
از دستگاه هایی مانند اسکنر OBD II برای جستجوی کدهای خطا استفاده کنید که ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی تری باشد. همچنین می توان از گوشی پزشکی مک،کی برای یافتن منبع نویز استفاده کرد.
راهکارها و اقدامات پیشگیرانه برای از بین بردن صدای چرخ خودرو
هنگامی که مشکل را شناسایی کردید، می تو،د برای حل آن گام بردارید و از تکرار آن جلوگیری کنید. در اینجا برخی از تعمیرات رایج و اقدامات احتیاطی ایمنی آورده شده است:
1. سیستم سوخت رس، را به طور منظم بررسی کنید
- فیلتر بنزین را مرتباً تعویض کنید
- از بنزین مرغوب استفاده کنید
- تمیز ، انژکتورهای سوخت
2. تعمیر و نگهداری سیستم جرقه زنی
- شمع ها را عوض کنید
- کویل های احتراق را بررسی کنید
- تعمیر و نگهداری توزیع کننده
3. مک،سم ورودی هوا به روز شده است
- فیلتر هوا را عوض کنید
- سنسور MAF را تمیز کنید
- محل نشتی خلاء را بررسی کنید
4. سیستم برق را بررسی کنید
- تعمیر و نگهداری باتری
- ژنراتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند
- سنسور را تعویض کنید
5. نظارت بر سیستم های مک،کی
- تعویض تسمه تایم
- فشرده سازی موتور را بررسی کنید
- تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده
نتیجه گیری:
به یاد داشته باشید، اقدام فوری برای رفع صدای جیغ ،تیک ها نه تنها رانندگی را لذت بخش تر می کند، بلکه از خودروی شما در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند و شما را از تعمیرات گران قیمت در آینده نجات می دهد.
منبع: https://www.donyayek،dro.com/news/250573/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA