به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، واردات خودرو به ایران همواره موضوعی سخت و بحث برانگیز بوده است. در یکی دو سال گذشته و پس از دوره جدید بازگشایی واردات، طول، شدن عملیات واردات به منظور انتفاع و همچنین انحصار بازار واردات خودرو توسط نمایندگی های مجاز، سوالات و نگر، هایی را ایجاد کرده است.
در زیر به وضعیت نمایندگی های رسمی، اعتبار گواهینامه ها، شرایط زیربنایی و کمیت و کیفیت تعمیرگاه های موجود می پردازیم. همچنین امکان بازگشت به مدل بازار خا،تری و تاثیر آن بر کاهش قیمت ها در بازار را بررسی خواهیم کرد.
وضعیت نمایندگی های واردات و خدمات پس از فروش در ایران
بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو ادعا می کنند که نمایندگی رسمی از شرکت های مادر خودروسازان خارجی دارند. اما بررسی دقیقتر گاهی اوقات نشان میدهد که این نمایندگان ممکن است در واقع گواهینامه نمایندگی خود را از شرکتهای واسطه دریافت کرده باشند و نه از شرکتهای مادر.
شرکت های مادر در مقابل شرکت های واسطه
1. **نمایندگان رسمی شرکت های مادر:** این نمایندگان معمولا دارای گواهی معتبر از خود شرکت مادر هستند. این به م،ای دسترسی به قطعات اصلی، سیستم نرم افزاری متصل به پایگاه های داده اصلی، آموزش حرفه ای و استانداردهای با کیفیت بالا که توسط شرکت مادر تضمین شده است.
2. **نمایندگی واسطه:** این نمایندگی ها گواهینامه های خود را از شرکت های واسطه دریافت می کنند که ممکن است نماینده شرکت مادر نباشند. این وضعیت می تواند منجر به مشکلاتی در تامین قطعات یدکی اورجینال و ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت شود.
### زیرساخت ها و تعمیرگاه ها یکی از معیارهای مهم در ارزیابی کارایی نمایندگی ها زیرساخت های موجود برای ارائه خدمات پس از فروش است.
نمایندگ، که گواهینامه خود را از شرکت های واسطه دریافت کرده اند معمولاً با مشکلات زیر روبرو هستند:
1. **عدم زیرساخت من،:** این نمایندگی ها ممکن است فاقد تعمیرگاه های مجهز و استانداردهای لازم برای ارائه خدمات پس از فروش باشند.
2. **عدم آموزش حرفه ای:** عدم دسترسی به آموزش های لازم از سوی شرکت های مادر می تواند منجر به پایین آمدن کیفیت خدمات تعمیرات شود.
امکان بازگشت به مدل بازار خا،تری
بازار خا،تری به م،ای واردات خودرو توسط شرکت ها و افراد غیر وابسته به نمایندگی های رسمی است. این مدل قبل از سال 1395 و در زمان لغو تحریم ها در کشور اعمال می شد. این شرکت ها با پرداخت هزینه هایی تا سقف 3 درصد از ارزش خودرو به شرکت های دارای مجوز نمایندگی، به واردات خودرو و ساماندهی بازار کمک ،د. نکته جالب توجه این است که همین مدل باید در قانون و مقررات واردات خودروهای فرسوده نیز اجرا شود.
این در حالی است که در مدل بازار خا،تری مجموعه ای از شرکت ها در زمینه واردات خودرو و ش،تن انحصار فعالیت می کنند در زمینه واردات خودروهای فرسوده افرادی که دارای نماد ملی هستند و حتی بدون ثبت شرکت و اخذ کارت کار هستند. مجاز به واردات طبیعتا با وجود تمام زیرساخت های قانونی هنوز سازوکار واردات خودروهای فرسوده اجرایی نشده است.
بازگشت به این فرم می تواند دارای مزایا و معایب زیر باشد:
** مزایا:
** 1. ** قیمت های پایین تر: ** افزایش رقابت در بازار واردات می تواند منجر به کاهش قیمت ها و دسترسی بیشتر مردم به ،ید خودروهای ارزان تر شود.
2. **افزایش تنوع:** واردات توسط شرکت ها و افراد مختلف می تواند تنوع بیشتری در برندها و مدل های خودرو به بازار بیاورد.
** معایب:
** 1. **مشکلات خدمات پس از فروش:** خودروهای وارداتی از طریق بازار خا،تری ممکن است در زمینه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی با مشکل مواجه شوند.
2. **کنترل کمتر:** واردات غیرمستقیم می تواند کنترل ،ت بر کیفیت خودروها و خدمات وارداتی را کاهش دهد.
بازار انحصاری واردات خودرو توسط نمایندگی ها در بسیاری از موارد مشکلاتی از جمله گر، و کیفیت پایین خدمات پس از فروش را به همراه داشته است. بازگشت به مدل بازار خا،تری می تواند به ایجاد رقابت در بازار و کاهش قیمت ها کمک کند، اما باید توجه داشت که این مدل نیازمند نظارت دقیق تری و ایجاد زیرساخت خدمات پس از فروش من، است.
اتخاذ رویکردی متوازن که شامل حضور ارگانهای رسمی با گواهینامه معتبر از شرکتهای مادر باشد و اجرای مدل بازار خا،تری به صورت کنترلشده میتواند بازار واردات خودرو را بهبود بخشد.
انتهای پیام/
منبع: https://tn.ai/3169139