در حالی که وزیر حراست در ،ت سیزدهم از آمادگی خود برای واگذاری بلوک مدیریتی دو شرکت بزرگ خودروسازی خبر داده بود، وزیر پیشنهادی حراست در ،ت چهاردهم (محمد اتابک) مخالفتی با این برنامه و دیگر برنامه های قبلی نداشت. از عباس علی آبادی و حتی برخی از آنها مانند برقی سازی خودرو را به طور جدی پیگیری کرد، به نظر می رسد حداقل تا زم، که قیمت سهام خودروسازان در کف است، از تحویل آن خودداری کنند. . در واقع ،ت چهاردهم ابتدا باید وضعیت صنعت خودرو را اصلاح کند و سپس به فکر واگذاری باقی مانده سهام آن در ایران خودرو و سایپا باشد. کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند: ،ت چهاردهم برای انتقال این صنعت باید موانع استقلال اداری این صنعت را برطرف کند.
سعید مدنی، مشاور ارشد صنعت خودرو و مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا، با بیان اینکه کارخانجات خودروسازی ما متحمل زیان هنگفتی هستند، به رو،مه «دنیای خودرو» گفت: در شرایطی که ارزش سهام دو خودروساز بزرگ است. در دنیا رو به افول است، کشور سقوط کرده است، بهتر است خودروسازان ابتدا سازماندهی شوند و سپس بلوک مدیریتی خود را به قیمت من، بفروشند.»
وی افزود: ا،ر متقاضیان حضور در صنعت خودرو دارای شرایط لازم هستند. اما ،ت های قبلی بنا به ملاحظاتی با آن موافقت ن،د. البته معمولاً در همه کشورها یک سری مقاومت ها در برابر خصوصی سازی شرکت های بزرگ وجود دارد و این ماجرا مختص کشور ما نیست، در کشورهایی مانند ،یه و ،یس هم اتفاق افتاده است.
ترس از تکرار وضعیت شرکت های بزرگی که پس از خصوصی سازی با مشکل مواجه شدند، واگذاری سهام شرکت های بزرگ خصوصی راه را به تعویق می اندازد. چه راه حلی برای کاهش تهدیدات و تکرار ن، تجربه های ش،ت خورده در تحویل های گذشته پیشنهاد می کنید؟
واضح است که ،ت باید از تجربیات ناموفق در زمینه خصوصی سازی بنگاه های بزرگ اقتصادی مانند نیشکر هفتبی و هپکو درس بگیرد و روی روش های خصوصی سازی خودروسازان که می تواند آنها را تحت کنترل خود قرار دهد، کار کند. البته خصوصی سازی به این م،ا نیست که صنعت خودرو بلافاصله پس از این رویه تنظیم شود. متاسفانه هنوز سازوکارهای لازم برای خصوصی سازی شرکت های بزرگی مانند ایران خودرو و سایپا را نداریم. بنابراین اگر ،ت چهاردهم می خواهد در حوزه خودرو به قدرت خود ادامه دهد، باید از طریق نظارت انجام دهد نه تسخیر. به عبارت دیگر باید کنترل ،ت بر صنعت خودرو کاهش یابد و نهادهای اقتصادی مدیریت و قیمت گذاری را تعیین کنند.
آیا تضاد منافع بین برخی از افرادی که به دنبال تخصص در صنعت خودرو هستند باعث شده تا خصوصی سازی صنعت خودرو را به تعویق بیندازند؟
هیچ دستی پشت پرده نیست، اما وقتی برخی ،ب و کارها به تأخیر می افتد و عملاً متوقف می شود، عده ای منافع خود را در آن می بینند و رانت خود به خود ایجاد می شود. مثلا یک بار قرار بود خودرو وارد کشور شود اما از سال 97 یک سری تخلفات در و، صنعت رخ داد و واردات خودرو متوقف شد. وجود قو،ن اضافی و ناقص که کنترلی بر آنها ندارد، منجر به پیدایش مافیا می شود. به ،وان مثال، در شرایط قیمت گذاری دستوری، زم، که بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار تفاوت زیادی وجود دارد، مردم برای حفظ ارزش پول خود، با وجود اینکه نیازی به آن ندارند، خودرو را ثبت نام می کنند. اما چون می دانند با حفظ ارزش پول خود سود خواهند برد، این کار را انجام می دهند.
برخی کارشناسان معتقدند با لغو سیستم یکپارچه فروش و فروش مستقیم به خودروسازان، مشکلات بازار خودرو حل نخواهد شد. آیا تشکیل صف های ،ید محصولات خودروسازان باز هم باعث تنش در این بازار خواهد شد؟
سیستم هایی که در ،ید و فروش خودرو به کار می رفت، نه تنها دردی را تسکین نداد، بلکه رنجی را در این زمینه تحمیل کرد. مشکلات فعلی بازار خودرو باید به صورت اساسی حل شود. به نظر من علت اصلی همه مشکلات در بازار خودرو عدم تعادل بین تولید و تقاضای بازار است. تا زم، که تصمیم گیران ،تی خارج از شرکت ها در بازار دخالت کنند و روند تولید افزایش نیابد، وجود سامانه هایی مانند سامانه یکپارچه فروش خودرو یا فروش مستقیم از طریق کارخانه ها نه تنها به حل مشکل بازار خودرو کمک می کند، بلکه چیزی ایجاد نخواهد کرد جز اجاره ای که به دنبال آن نخواهد آمد.
ثبت نام بیش از 3 میلیون متقاضی برای ،ید محصول یک خودروساز داخلی یکی از مواردی است که مورد توجه و انتقاد کارشناسان بازار خودرو قرار گرفته است. اقدامات موثر برای کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا چیست؟
به طور معمول در اقتصادی که تورم پایین است و نیازی به احتکار نیست، مردم پول خود را در بانک ها و بازار سرمایه پس انداز می کنند، اما زم، که تفاوت سود بانکی و سود حاصل از فعالیت های سفته بازانه در بازار بسیار زیاد باشد، طبیعتاً سرمایه وجود دارد. به سمت بازار سوداگرانه هدایت می شود و ما آن را رانت می نامیم دلیل اصلی این است که وقتی مقدار تولید محصول کمتر از تقاضای بازار باشد و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود داشته باشد، این مشکل ظاهر می شود. واضح تر درست مانند آنچه این روزها در بازار خودرو می بینیم. به دلیل هیجان بازار، خودرو به کالایی با سود فوری و سودهای آتی تبدیل شد. ی،ی خودرو در سال های آینده و بلافاصله پس از ،ید با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. زیرا بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت زیادی وجود دارد. در اینجا نقش سیستم قیمت گذاری تعریف می شود.
از آنجایی که کارشناسان معتقدند حرکت سرمایه های اندک به سمت بازار خودرو باعث التهاب در این حوزه می شود، چه رویه هایی را در شناسایی متقاضیان واقعی موثر می د،د؟
باید با افزایش تولید از جذابیت بازار خودرو کاسته شود. در صف های تشکیل شده 10 تا 20 درصد متقاضیان مصرف کننده واقعی خودرو هستند و مابقی متقاضیان فقط برای سرمایه گذاری ثبت نام می کنند و حاصل این کار حدود 240 هزار میلیارد تومان زیان ناشی از حمایت های انجام شده است. دو خودروساز که به زور متقاضیان را می داد در حالی که با این تعداد دو کارخانه مدرن تر از خودروسازان ایران و سایپا ایجاد کرد.
قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو باعث ایجاد مشکلات و ،ی در این صنعت شده و باعث سود و رانت در بازار این محصول شده است. طبق برنامه ریزی های وزرای سابق، نهادهایی مانند سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت قرار بود قیمت خودرو را به موقع به روز کنند که معمولاً وقتی این نهادها تصمیم به افزایش قیمت دارند، این اتفاق نمی افتد با توجه به تورم موجود در خودرو، معمولا شش ماه تا یک سال طول می کشد. در حالی که در این مدت خودروسازان زیان می بینند و با وجود ضرر و کمبود نقدینگی قادر به افزایش تولید نیستند.
وقتی تولید کاهش می یابد، تقاضای عقب افتاده برای تولید خودرو به وجود می آید و این عقب ماندگی تقاضا و ناتو، خودروسازان در تعیین قیمت فروش، بازار سفته بازی را ایجاد می کند. بهترین زمینه سرمایه گذاری برای ،، که پول نقد دارند، زمین و املاک است و تعداد آنها زیاد است و همه نمی توانند روی آنها سرمایه گذاری کنند، اما در مورد ماشین اینطور نیست و شما می تو،د با سرمایه متوسط \u200b\u200bدر این زمینه سرمایه گذاری کنید.